Onderzoek: samenwerken in een wendbare organisatie

Voor veel bedrijven is het belangrijk om wendbaar te zijn als organisatie in deze roerige tijden. Goed samenwerken draagt in grote mate bij aan een wendbare organisatie. Maar samenwerken gaat niet altijd even goed en er is vaak sprake van onbegrip tussen management en medewerker. Hoewel steeds meer organisaties proberen transparanter en platter te zijn, valt er nog veel te verbeteren. Om meer te leren over de huidige verhoudingen binnen organisaties, liet Intermedius een onderzoek uitvoeren onder 1.107 medewerkers en managers. De resultaten vind je hieronder.

Bijna de helft van de Nederlandse werknemers voelt zich niet gehoord door het management van zijn of haar organisatie. Dit is zeker niet iets wat het management ontgaat.

 

Zo denkt 42 procent van de managers dat hun medewerkers zich onvoldoende gehoord voelen.

 

Is dit ook het geval bij kleine organisaties of wordt er daar wel meer geluisterd naar het personeel? Bekijk het in de visual hiernaast.

Managers zijn degenen die anderen vertellen wat ze moeten doen, maar weten zij zelf eigenlijk altijd wel wat hun taken precies zijn?

 

Meer dan de helft van de medewerkers denkt van niet. Zij hebben het idee dat managers binnen hun organisatie niet weten wat ze moeten doen.

 

Binnen welke sectoren hebben managers hun zaakjes volgens hen het best op orde?

 

Bij de overheid, de bouw of in het onderwijs?Je vindt het terug in de visual hiernaast.

Medewerkers hebben dus het idee dat hun managers niet altijd even goed op de hoogte zijn van hun eigen verantwoordelijkheden.

 

Hoe denkt het management hier zelf over? Weten zij wat er van hun verwacht wordt als manager?
Niet altijd, blijkt uit het onderzoek.

 

Op welke leeftijd zijn managers het onzekerst over hun managementskills en zitten er nog grote verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke managers? Bekijk het in de visual.

Hoe flexibel is de organisatie van het bedrijf waar jij werkzaam bent? Kunnen nieuwe ideeën makkelijk getest en geïmplementeerd worden of moet het eerst door eindeloos veel afdelingen en lagen beoordeeld worden?

 

De wendbaarheid van organisaties lijkt voor een groot deel samen te hangen met de grootte van het bedrijf. Hoe managers en medewerkers binnen kleine en grote bedrijven de wendbaarheid van hun organisatie beoordelen, zie je in de visual hiernaast.

Vind jij het fijn om in een team aan project te werken of ben jij op je best als je alleen iets mag opzetten?

 

Iedereen heeft natuurlijk een eigen voorkeur, maar in alle organisaties zal er zo nu en dan samengewerkt moeten worden.

 

Hoe vinden managers en medewerkers binnen verschillende sectoren dat er wordt samengewerkt in hun organisatie? Gebeurt dit voldoende of is er ruimte voor verbetering? Bekijk het in de visual.

Whitepaper – Hoe het verschil te maken

Wendbaarheid door goed strategisch portfoliomanagement
IN DEZE WHITEPAPER
… gaan we in op een probleem dat menig grote organisatie de kop heeft gekost: een gebrek aan wendbaarheid.

… bekijken we hoe het zover heeft kunnen komen: waar gaat het mis?

… bieden we een oplossingsgerichte blik op de toekomst.

… bespreken we welke rol strategisch portfoliomanagement speelt
in een wendbaar organisatie.