
22 jan Mijn eerste half jaar als consultant
In september 2019 ben ik vol enthousiasme gestart als consultant bij Intermedius. In mijn inmiddels 15 jaar durende loopbaan heb ik kennis opgedaan van diverse aspecten van het bedrijfsleven. Zo heb ik een financiële achtergrond in Accountancy, een commerciële achtergrond in Arbeidsbemiddeling en heb ik verschillende functies binnen de overheid vervuld. In mijn laatste functie voordat ik consultant werd, was ik projectleider van een landelijk project in het primair onderwijs: vanuit een grootschalig programma een Agile transformatie en –inrichting van Portfoliomanagement realiseren.
Naast deze functies heb ik een studie Toegepaste Arbeid- en Organisatiepsychologie gevolgd. Momenteel ben ik bezig met het behalen van een MBA, specialisatie Verandermanagement.
Complexe vraagstukken en in samenwerking met de klant
Met name strategische organisatieontwikkeling, het inrichten van sturing en besluitvorming, en samen met de klant organisatiedoelstellingen realiseren, spreken mij aan. Ik krijg veel energie van complexe vraagstukken die een beroep doen op mijn conceptuele manier van denken en oplossend vermogen.
Ik ben op zoek gegaan naar een functie waarin ik deze aspecten kan combineren: waarin ik zowel de harde proces kant als de zachte ‘mens’-kant moet inzetten om tot mooie resultaten te komen. Zo ben ik bij de functie van consultant uitgekomen. Een functie waarbij ik organisaties verder kan helpen in het realiseren van beoogde doelstellingen.
Intermedius, implementatie- en adviesbureau
Ik kwam in gesprek met Intermedius, een implementatie adviesbureau. De visie van Intermedius past goed bij mijn eigen visie op organisatieontwikkeling: namelijk met veel aandacht voor de zachte ‘mens’-kant, en de harde proces kant waar nodig.
Écht impact maken bij de klant
Vorig jaar september ben ik begonnen met een mooie opdracht. Aan de ene kant al flink ervaring opgedaan in de afgelopen 15 jaar, aan de andere kant ook helemaal nieuw in deze functie. Dus ik vond het toch ook wel spannend. Mijn verwachting was dat ik veranderingen bij de klant teweeg kon brengen, écht impact maken. Was dit misschien een geromantiseerd beeld? Ik kan deze vraag heel simpel beantwoorden, nee! In een paar weken tijd stond er een werkwijze met meer structuur binnen de afdeling, waarmee doelen gerealiseerd konden worden. De reacties van de medewerkers en het management waren positief. Ze hadden het idee meer grip te hebben op het werk. Al snel volgden een tweede en een derde opdracht. Allemaal met een eigen karakter, en van waarde voor de organisatie.
Ik ben erg blij dat ik deze stap gezet heb. Ik voel mij thuis in mijn nieuwe functie en bij mijn nieuwe werkgever.