
26 jun The first 90 days
4 Maart ben ik begonnen als consultant portfoliomanagement bij Intermedius, een ambitieus implementatie adviesbureau gespecialiseerd in portfoliomanagement. Hoewel het boek “The First 90 days” (Watkins) thuis in mijn kast staat, vind ik het prettiger om de eerste stappen in mijn nieuwe baan op gevoel te zetten. Mijn focus ligt op het leren kennen van mijn nieuwe collega’s, het bedrijf en de modellen die we gebruiken. Het doel: snel klaargestoomd zijn voor mijn eerste consultancy opdracht.
Awards
In mijn eerste weken waren de voorbereidingen voor de Portfoliomanagement Awards in volle gang. Dat Intermedius deze Awards organiseert, benadrukt voor mij het pionierschap en de passie waarmee aan het vakgebied wordt gewerkt. Alles wordt uit de kast gehaald, het kantoor leeft en alle IM’ers – waar ze ook zitten – zijn op een of andere manier betrokken. De dag van de Awards was voor mij de perfecte gelegenheid om mijn nieuwe collega’s en nieuwe vakbroeders beter te leren kennen, een betere intro kan ik me niet voorstellen.
Portfoliomanagement
Als ik aan vrienden of familie vertel dat ik “Organisatie adviseur portfoliomanagement” ben, moet ik dat altijd nader toelichten. Strategisch portfoliomanagement is veel meer dan een overzicht van investeringen of een lijst van projecten die bijdragen aan de strategie. Strategisch portfoliomanagement zorgt ervoor dat een bedrijf regie kan nemen op de uitvoering van de strategie. “De goede dingen doen en ze op de goede manier doen”; het legt de verbinding tussen strategie en operatie. Elk bedrijf – groot en klein – heeft hiermee te maken en doet dus in zekere zin aan portfoliomanagement. Voor mij begint het bij de vraag hoe je als organisatie wil sturen; een vraagstuk waar ik mee te maken heb gehad en ook als lastig heb ervaring wanneer dit niet helder is.
Missie
Binnen Intermedius zijn een werkwijze en oplossingen ontwikkeld om op basis van de juiste informatie en de juiste mensen op het juiste moment besluiten te kunnen nemen. Waar ik erg enthousiast van word is dat er naast processen en informatie veel aandacht is voor de menselijke kant, het gedrag van mensen en de interactie, de dialoog voeren. In mijn ogen is de “zachte kant” onmisbaar en misschien wel het enige middel om mensen in beweging te krijgen en tot nieuwe inzichten te komen.
Om als organisatie de lus te kunnen sluiten tussen strategie en realisatie moet je veranderen. Daarbij is het belangrijk dat iedereen in de organisatie, van IT tot HR, dezelfde beelden deelt over wat strategisch portfoliomanagement voor de organisatie kan betekenen. In de afgelopen weken ben ik hier steeds enthousiaster over geworden. Ik wil graag het verschil maken door organisaties op weg te helpen naar een betere uitvoering van de gekozen strategie met behulp van strategisch portfoliomanagement.